Tuesday, September 27, 2016

Kita punya destinasi


Adalah satu kaedah dalam Islam, kerana Allah menciptakan syurga dan neraka, bererti Allah memang telah menyiapkan para penghuninya.....

Jaulah i-Fillah, Jakarta 2013
Allah memang menurunkan pembantu-pembantu untuk menolong manusia. Tapi pertolongan -Nya tidak menyeluruh. Allah mengutus Rasul dan nabi-nabi sebagai pembantu Allah untuk menolong umat manusia memenangkan pertarungannya melawan syahwat dan setan dalam kehidupannya. Allah menurunkan kitab suci sebagai panduan dan pegangan. Tapi tetap, Allah tidak mematikan setan. Allah memberikan kita akal. Tapi tetap, setan tidak dimatikan.

Allah hanya memberikan kita, manusia ini, dengan perlengkapan tempur dan peralatan perang. Bagaimana cara dan strategi kita bertempur dan berperang, seluruhnya dikembalikan pada manusia itu sendiri. Musuhnya dijelaskan, hasil dari pertarungan juga telah digambarkan. Yang kalah masuk neraka, dan yang menang dijamin syurga.

Dan inilah kaedahnya, syurga itu tidak diberikan secara cuma-cuma pada manusia. Ada harga yang harus kita bayar. Kerana itu Allah menyatakan, 

"Apakah kalian menduga kalian akan masuk syurga dengan ringan. Padahal Allah belum tahu siapa di antara kalian yang berjihad, dan di antara kalian yang bersabar di antara mereka yang berjihad."

Demi Hidup Lebih Baik karya Anis Matta



1 comment:

  1. Hi Syahidah

    Amal..malas log in. ehehe

    ReplyDelete